Джордж Гершвин (George Gershwin) - американский композитор и пианист, известный своими композициями как популярного, так и классического жанров. Среди наиболее известных его работ является оркестровая композиции Rhapsody in Blue и An American in Paris, а также опера Porgy and Bess.
Биография
Джордж Гершвин, названный вначале Иаковом, родился в Бруклине, Нью-Йорк, 26 сентября 1898 года. Его родители были евреями из Одессы (Украина). Его отец, Моррис (Моше) Гершовитц (Gershowitz) изменил свою фамилию на «Гершвин» через некоторое время после иммиграции в Соединенные Штаты из Санкт-Петербурга, Россия, в начале 1890-х годов. Мать Гершвина Роза Брускин ранее эмигрировала из России. Она встретила Гершвина в Нью-Йорке, и они поженились 21 июля 1895. Джордж изменил написание фамилии на Гершвин после того как он стал профессиональным музыкантом. Другие члены его семьи последовали его примеру.
Ранние годы
Джордж Гершвин был вторым из четырех детей, другими были Айра (1896-1983), Артур (1900-1981) и Фрэнсис (1906-1999). Он впервые проявил интерес к музыке в возрасте десяти лет, когда он был заинтригован тем, что он услышал концерт на скрипке своего друга Макси Розенцвейга. Звуки и способ игры друга захватили его. Родители Гершвина купили пианино для его старшего брата Айры, но, к удивлению родителей и облегчению для Айры, играть стал Джордж. Хотя его младшая сестра Фрэнсис Гершвин первой в семье начала зарабатывать деньги на своём музыкальном таланте, она вскоре вышла замуж и стала матерью и домохозяйкой. Она отказалась от своей исполнительской карьеры, но увлеклась живописью. Картины были также хобби Джорджа Гершвина.
Гершвин пробовал различных учителей фортепиано в течение двух лет, а затем был представлен Джеком Миллером Чарльзу Гамбитцеру, пианисту Beethoven Symphony Orchestra. До самой смерти в 1918 году Hambitzer выступал в качестве наставника Гершвина. Он учил Гершвина традиционной методике фортепиано, познакомил его с музыкой европейской классической традиции, и призвал его принять участие в концертах оркестра. В доме, после таких концертов, молодой Гершвин будет пытаться воспроизвести на фортепиано музыку, которую он слышал. Позже он учился у композитора-классика Рубина Голдмарка и авангардного композитора-теоретика Генри Коуэлла.
Tin Pan Alley
По окончании школы в возрасте 15 лет, Гершвин нашел свою первую работу в качестве "Песня плаггер" для Jerome H. Remick и компании, издательской фирмы на аллее Tin Pan Нью-Йорке, где он заработал $15 в неделю. Его первой опубликованной песней стала "When You Want 'Em, You Can't Get 'Em, When You've Got 'Em, You Don't Want 'Em.". Она была опубликована в 1916 году, когда Гершвина было всего 17 лет, и принесла ему $ 5. Его новинка 1917 года - рэг "Rialto Ripples" имела коммерческий успех, а в 1919 году Гершвин добился своего первого большого национального хита с песней "Swanee" на слова Ирвинга Цезаря. Эл Джонсон (Al Jolson), известный бродвейский певец, услышал как Джордж исполнять "Swanee" в гостях и решил спеть ее в одном из своих шоу. В 1916 году Гершвин начал работать на Aeolian Company и Standard Music Rolls в Нью-Йорке , делая записи и аранжировки. Он создал десятки, если не сотни записей под своим и чужими именами. (Псевдонимы Гершвина включали Фред Мерта (Fred Murtha) и Берт Уинн (Bert Wynn)). Он также записал свои композиции на ролики для механических пианино Duo-Art и Welte-Mignon. Между записями фортепианных рулонов, Гершвин делал краткие набеги в водевили, аккомпанируя Норе Байес (Nora Bayes) и Луизе Дрессер (Louise Dresser) на пианино.
В начале 1920-х Джордж Гершвин часто работал с поэтом Бадди ДеСильва (Buddy DeSylva). Вместе они создали экспериментальную джазовую одноактную оперу Blue Monday в Гарлеме, которую можно считать предтечей новаторской Porgy and Bess.
В 1924 году Джордж и Айра Гершвин создали музыкальную комедию Lady Be Good, в который вошли такие будущие стандарты, как "Fascinating Rhythm" и "Oh, Lady Be Good!".
За этим последовали Oh, Kay! (1926); Funny Face (1927); Strike Up the Band (1927 и 1930); песня футболистов "Strike Up The Band for UCLA", Show Girl (1929), Girl Crazy (1930), которая ввела стандарт" I Got Rhythm ", и Of Thee I Sing (1931) - первая музыкальная комедия, выигравшая Пулитцеровскую премию (для драмы).
Европа и классическая музыка
В 1924 году Гершвин написал свою первую основную классическую работу Rhapsody in Blue для оркестра и фортепиано. Она была оркестрована Фердом Грофе (Ferde Grofé), а премьера прошла на концерте группы Пола Уайтмена (Paul Whiteman) в Нью-Йорке. Rhapsody in Blue оказалась самой популярной работой Гершвина.
Гершвин перебрался в Париж, где в течение короткого периода времени изучал композицию с известным инструктором Надей Буланже (Nadia Boulanger), которая вместе с несколькими другими потенциальными наставниками, такими как Морис Равель (Maurice Ravel), отвергли его, боясь, что строгое классическое исследование разрушит его джазовый стиль. В то время Гершвин написал An American in Paris. Эта работа получила смешанные отзывы после его первого выступления в Карнеги-холле 13 декабря 1928 года, но, тем не менее, стала частью стандартного репертуара в Европе и Соединенных Штатах. Устав от парижской музыкальной сцены, Гершвин вернулся в Соединенные Штаты.
В 1929-м Джордж Гершвин заключил контракт с Fox Film Corporation, чтобы сочинять музыку к кинокартине Delicious. Только две композиции были использованы в финале фильма, пять минут "Dream Sequence" и шесть минут "Manhattan Rhapsody". Гершвина обуяла ярость, когда остальные композиции были отклонены Fox Film Corporation.
Опера
Наиболее амбициозной композицией Гершвина была Porgy and Bess (1935). Сам Гершвин назвал её "народной оперой", и она в настоящее время считается одной из самых важных американских опер ХХ века. "С самого начала лучшей считалась лучшей другая - 'Rhapsody in Blue. Даже критики не могли понять, как оценить, была ли это опера, или это был просто амбициозный бродвейский мюзикл? Он пересек все барьеры ", - говорит историк театра Robert Kimball.«Это не было музыкальное произведение как таковое, и не было драмы как таковой - она была вне категории».
Основанный на романе Porgy by DuBose Хейворда, действие которого происходит в вымышленном месте, где проживают только чернокожие в Catfish Row в Чарльстоне, Южная Каролина. За исключением нескольких незначительных ролей, все артисты чернокожие. Музыка сочетает в себе элементы популярной музыки, с сильным влиянием африканской музыки, с типичными методами оперы, такие как речитатив, композиция и разветвленная система лейтмотивов. Порги и Бесс содержит некоторые из наиболее сложных элементов в музыке Гершвина, в том числе фуга, пассакалия, использование атональности, политональности и полиритмии, и рада тонов. Даже набор номеров (из которых "Summertime", "I Got Plenty O 'Nuttin" и "It Ain't Necessarily So" - хорошо известные примеры) являются одними из самых изысканных и гениальных произведений Джорджа Гершвина. Для спектаклей Гершвин сотрудничал с Евой Джесси (Eva Jessye), которую он выбрал в качестве музыкального директора. Одна из выдающихся музыкальных выпускниц Западного Университета в Канзасе, она создала свой собственный хор в Нью-Йорке и выступала с ним. Эта работа была впервые исполнена в 1935 году, но не дала кассовой выручки.
Последние годы
После провала Porgy and Bess Джордж Гершвин переехал в Голливуд, штат Калифорния. Он был заказан RKO Pictures в 1936 году, чтобы написать музыку к фильму Shall We Dance (Давайте потанцуем), в ролях: Фред Астер и Джинджер Роджерс. Расширенные композиции Гершвина, который «поженил» балет с джазом, занимают более часа в фильме. Гершвину потребовалось несколько месяцев, чтобы написать и аранжировать их.
В начале 1937 года Гершвин начал жаловаться на головные боли и ослепительные повторяющееся впечатления, что он пахнет сожженной резиной. Врачи обнаружили у него разросшуюся кистозного типа злокачественную опухоль мозга.
В январе 1937-го, Джордж Гершвин исполнил специальный концерт своей музыки с симфоническим оркестром Сан-Франциско под руководством французского маэстро Пьера Монте (Pierre Monteux). Гершвин страдал "музыкальными отключениями" во время своего последнего выступления. В начале июня Гершвина рухнул во время работы в Goldwyn Follies в Голливуде и был доставлен в больницу. Он умер 11 июля в возрасте 38 лет в больнице после операции на опухоли. Джордж Гершвин был похоронен на кладбище Westchester Hills в Гастингс-на-Гудзоне, Нью-Йорк. Мемориальный концерт состоялся в Голливуд Боул 8 сентября 1937 года, в котором Отто Клемперер (Otto Klemperer) дирижировал своей собственной оркестровкой второй из Трёх прелюдии для фортепиано (Three Piano Preludes) Гершвина.
Гершвин получил свой единственную номинацию на премию Оскар за лучшую песню в 1937 году за "They Can't Take That Away from Me", написанную вместе с братом Айрой для фильма Shall We Dance. Номинации была посмертная; Гершвин умер через два месяца после выхода фильма на экраны.
У Гершвина был десятилетний роман с композитором Кей Свифт (Kay Swift), с которой он часто консультировался о своей музыке. Они никогда не поженились, хотя Кей в конце концов развелась со своим мужем Джеймсом Уорбургом для того, чтобы сделать это возможным. Внучка Свифт, Кэтрин Вебер предположила, что пара не поженилась, потому что мать Гершвина, Роуз, была «недовольна тем, что Кей Свифт не был еврейкой». Композиция Oh, Kay была названа в ее честь. После смерти Гершвина Кей Свифт аранжировала некоторые из его произведений, записана несколько своих записей, и сотрудничал с его братом Айрой в нескольких проектах.
Гершвин умер без завещания и его усадьба перешла к его матери. Наследники продолжали собирать значительные отчисления от лицензирования авторских прав на его работы. Авторские права на все сольные работы Гершвина истекли в конце 2007 года в Европейском Союзе, через 70 лет после его смерти.
В 2005 году The Guardian определила с помощью "оценки доходов, начисленных при жизни композитора", что Джордж Гершвин был самый богатый композитор всех времен и народов.
Бесчисленные певцы и музыканты записали песни Гершвина, в том числе Фред Астер (Fred Astaire), Луи Армстронг (Louis Armstrong), Дин Мартин (Dean Martin), Эл Джонсон (Al Jolson), Бобби Дарин (Bobby Darin), Перси Грейнджер (Percy Grainger), Арт Тэйтум (Art Tatum), Иегуди Менухин (Yehudi Menuhin), Бинг Кросби (Bing Crosby), The Moody Blues, Дженис Джоплин (Janis Joplin), Джон Колтрейн (John Coltrane), Фрэнк Синатра (Frank Sinatra), Мел Торм (Mel Tormé), Билли Холидей (Billie Holiday), Элла Фитцджеральд (Ella Fitzgerald), Сэм Кук (Sam Cooke), Дайана Росс (Diana Ross), Майлз Дэвис (Miles Davis), Хэрби Хэнкок (Herbie Hancock), Хироми Уехара (Hiromi Uehara), Мадонна (Madonna), Джуди Гарланд (Judy Garland), Джули Эндрюс (Julie Andrews), Барбра Стрейзанд (Barbra Streisand), Мэрни Никсон (Marni Nixon), Натали Коул (Natalie Cole), Пэтти Остин (Patti Austin), Нина Симон (Nina Simone), Морин МакГоверн (Maureen McGovern), Джон Фэйхи (John Fahey), The Residents, Кейт Буш (Kate Bush), Sublime, Стинг (Sting), Эмми Уэйнхауз (Amy Winehouse) и Liquid Tension Experiment.
Работы Гершвина
Классические работы
Note: All orchestral/operatic pieces are orchestrated by Gershwin unless otherwise specified.
Lullaby (1919), a meditative piece for string quartet. Originally, a class assignment from his music theory teacher.
Blue Monday, a one-act opera featured in George White's Scandals of 1922 at the Globe Theatre, Paul Whiteman conducting, orchestrated by Will Vodery.
A Suite from Blue Monday for piano was later arranged by Pianist and Gershwin Scholar Alicia Zizzo and has been recorded.
Reorchestrated by Ferde Grofé and retitled 135th Street in 1925 for a performance at Carnegie Hall.
Rhapsody in Blue, (1924), his most famous work, a symphonic jazz composition for Paul Whiteman's jazz band & piano, premiered at Aeolian Hall, New York, better known in the form orchestrated for full symphonic orchestra. Both versions were orchestrated by Ferde Grofé. Featured in numerous films and commercials.
Short Story, (1925), for violin and piano, an arrangement of two other short pieces originally intended to be included with the Three Preludes. Premiered by Samuel Dushkin at The University Club of New York in New York City.
Concerto in F, (1925), three movements, for piano and orchestra, premiered in Carnegie Hall by the New York Symphony Orchestra, Walter Damrosch conducting.
I. Allegro
II. Adagio - Andante con moto - Adagio
III. Allegro agitato
An American in Paris (1928), a symphonic tone poem with elements of jazz and realistic Parisian sound effects, premiered in Carnegie Hall by the New York Philharmonic, Walter Damrosch conducting.
Dream Sequence (1929) A five minute instrumental interlude, meant to portray a mind reeling into the dream state. Different music than the "Rhapsody in Rivets" sequence, which later was expanded and rescored into the Second Rhapsody. Other musical sequences went unused that Gershwin created for Delicious (film), Fox Film Corporation declined to use the rest of his score.
Second Rhapsody (1931), for piano and orchestra, based on the score for a musical sequence from Delicious (film). Working title for the work was Rhapsody in Rivets. Premiered at the Boston Symphony Hall by the Boston Symphony Orchestra, Serge Koussevitzky conducting.
Cuban Overture (1932), originally titled Rumba, a tone poem featuring elements of native Cuban dance and folk music; score specifies usage of native Cuban instruments, premiered at the Lewisohn Stadium of the City University of New York, Gershwin conducting.
Overture to Strike Up the Band (1934), the longest and most complex of the overtures for Gershwin's broadway shows, several sections are polytonal/atonal
March from Strike Up the Band (1934) is a very popular musical interlude from the 1927 stage musical of the same title.
Variations on "I Got Rhythm" (1934), a set of interesting variations on his famous song, for piano and orchestra. Premiered at the Boston Symphony Hall by the Leo Reisman Orchestra, conducted by Charles Previn.
Includes a waltz, an atonal fugue, and experimentation with Asian and jazz influences
Porgy and Bess, a folk opera (1935) (from the book by DuBose Heyward) about African-American life, now considered a definitive work of the American theater, premiered at Boston's Colonial Theater, Alexander Smallens conducting.
Contains the famous aria "Summertime", in addition to hits like "I Got Plenty o' Nuttin'" and "It Ain't Necessarily So".
Porgy and Bess has also been frequently heard in the concert hall, one suite fashioned by Robert Russell Bennett, Porgy and Bess: A Symphonic Picture is relatively popular.
Catfish Row (1936), a five movement suite based on material cut from Porgy and Bess before its Broadway premiere.
I. Catfish Row
II. Porgy Sings
III. Fugue
IV. Hurricane
V. Good Morning, Brother
Score to Shall We Dance (1937 film), (1937) ENTIRE SCORE: This was the first full movie score composed and orchestrated by Gershwin, excluding the score for Delicious (film) which was almost completely rejected by Fox Studios. This massive score includes a final extended 8-minute orchestral passage based on the title song with an intruiging coda hinting at Gershwin forging a new musical path.
Hoctor's Ballet, this piece features glissandos, rapid shifts in key, and the most extensive parts Gershwin wrote for the harp; written by Gershwin specifically for the ballerina Harriet Hoctor
Premiere live concert performance of Hoctor's Ballet occurred on July 28, 2007 at the Severance Hall Pavilion in Cleveland, Ohio; Loras John Schissel conducting the Blossom Festival Orchestra.
Walking the Dog, a humorous piece for chamber orchestra featuring the clarinet and the piano. Besides Hoctor's Ballet, this is the only published musical sequence from the movie Shall We Dance. Originally entitled "Promenade."
Other purely orchestral pieces from the score that remain unpublished include:
Overture to Shall We Dance, a propulsive, frenetic movement in Gershwin's urban music mode
Waltz of the Red Balloons, a waltz with unusual tonalities
Rehearsal Fragments
Rumba Sequence, completely different music than the Cuban Overture
(I've Got) Beginner's Luck (dance), written to accompany a scene of Astaire's rehearsing to a "record" which eventually skips
They Can't Take That Away from Me : this sequence is in the form of a foxtrot, one of Gershwin's favorites from the score
Slap that Bass, a sparse musical sequence focusing on the rhythm sections of the orchestra
They All Laughed
Dance of the Waves, a barcarole
Graceful and Elegant, a pas de deux
French Ballet Class (for two pianos), a galop, only about 20 seconds of this was used for the film
Shall We Dance/Finale & Coda, technically a continuation of the Hoctor's Ballet scene, but often noted as a separate musical number
Unknown Spanish Sequence, Gershwin composed a movement for the finale that went unused after he played it for the director, only exists in short score
The score is over 1 hour in length, the longest of all of Gershwin's orchestral works. Other musical numbers not listed here have vocals, but these can be omitted for live performance as vocal lines are doubled on other instruments. All other vocal/orchestral arrangements in the rest of the numbers were by Gershwin, with Robert Russell Bennett and Nat Shilkret acting under Gershwin's direction as assistants in the orchestration process of a few scenes in order to meet deadlines. It is unknown why none of these compositions have seen the light of day in the concert hall.
Most of the musicals Gershwin wrote are also known for their instrumental music, especially the overtures to many of his later shows.
Сольные работы для фортепиано
Tango, (1915) for solo piano. Written when he was 15.
Rialto Ripples, (1917) a short ragtime piece for piano.
Limehouse Nights (unknown date, early) a short ragtime piece for piano.
Three-Quarter Blues, (1923) also known as the Irish Waltz.
Prelude (unnumbered), (1923) - Rubato - Gershwin originally intended this prelude to be included with the Three Preludes. Unpublished.
Novelette in Fourths, (1924) another piece originally intended to be included with the Three Preludes. Some of the music was rearranged and used as part of Short Story, a piece written for piano and solo violin.
Romantic, (1925) Short piano fragment. Also known as Melody #55. Unpublished.
Melody No. 17 (1925–1926) Another piece originally intended to be included with the Piano Preludes.
Three Preludes, (1926) first performed by Gershwin at the Roosevelt Hotel in New York City.
I. Allegro ben ritmato e deciso
II. Andante con moto e poco rubato
III. Allegro ben ritmato e deciso
Swiss Miss, (1926) arrangement of a song from Lady Be Good
Machinery Gone Mad, (1927) unpublished
Blue Monday, (1927) a piano suite based on Gershwin's one-act opera of the same name
Merry Andrew, (1928) arrangement of a dance piece from Rosalie
Three-Note Waltz, (1931) Also known as Melody #36. Unpublished.
Piano Transcriptions of Eight Songs (1932)
For Lily Pons, (1934) unpublished piece originally intended as accompaniment to an unwritten operatic solo.
George Gershwin’s Song-Book (1934), complex arrangements of eighteen Gershwin songs
French Ballet Class (for two pianos) (1937), for two pianos, unpublished music from the film score for Shall We Dance
Impromptu in Two Keys, published posthumously in (1973), for piano
Two Waltzes in C, published posthumously in (1975), for piano
Originally a two-piano interlude in Pardon My English on Broadway.
Sleepless Night, unpublished
Sutton Place, unpublished (Melody #59)
Работы для музыкального театра
Note: All works are musicals produced on Broadway unless specified otherwise.
1919 - La La Lucille (lyrics by Arthur Jackson, B. G. DeSylva and Irving Caesar)
1919 - Morris Gest's "Midnight Whirl" (lyrics by B. G. DeSylva and John Henry Mears)
1920 - George White's Scandals of 1920 (lyrics by Arthur Jackson)
1921 - A Dangerous Maid (lyrics by Ira Gershwin). Premiered in Atlantic City.
1921 - The Broadway Whirl (co-composed with Harry Tierney, lyrics by Buddy DeSylva, Joseph McCarthy, Richard Carle and John Henry Mears)
1921 - George White's Scandals of 1921 (lyrics by Arthur Jackson, features the song South Sea Isles)
1922 - George White's Scandals of 1922 (lyrics by E. Ray Goetz, Ira Gershwin and B. G. DeSylva)
The premiere performance featured the one-act opera Blue Monday with libretto and lyrics by B. G. DeSylva, set in Harlem in a jazz idiom. However, after only one performance, the opera was withdrawn from the show. Gershwin also wrote seven other songs for the show.
1922 - Our Nell (co-composed with William Daly, lyrics co-written by Gershwin and Daly)
1922 - By and By (lyrics by Brian Hooker)
1923 - Innocent Ingenue Baby (co-composed with William Daly, lyrics by Brian Hooker)
1923 - Walking Home with Angeline (lyrics by Brian Hooker)
1923 - The Rainbow (lyrics by Clifford Grey and Brian Hooker). Premiered in London.
1923 - George White's Scandals of 1923 (lyrics by E. Ray Goetz, B. G. DeSylva and Ballard MacDonald)
1924 - Sweet Little Devil (lyrics by B. G. DeSylva)
1924 - George White's Scandals of 1924 (lyrics by B. G. DeSylva and Ballard MacDonald)
1924 - Primrose (lyrics by Desmond Carter and Ira Gershwin). Premiered in London.
1924 - Lady, Be Good! (lyrics by Ira Gershwin)
1925 - Tell Me More! (lyrics by Ira Gershwin and B. G. DeSylva)
1925 - Tip-Toes (lyrics by Ira Gershwin)
1925 - Song of the Flame (operetta, lyrics by Otto Harbach and Oscar Hammerstein II, and musical collaboration by Herbert Stothart)
1926 - Oh, Kay! (lyrics by Ira Gershwin and Howard Dietz)
Includes the famous song, "Someone to Watch Over Me"
Revived in 1928 and 1990 (the latter with an all-Black cast)
1927 - Strike Up the Band (lyrics by Ira Gershwin). Premiered in Philadelphia.
Revised and produced on Broadway in 1930
1927 - Funny Face (lyrics by Ira Gershwin)
1928 - Rosalie (lyrics by Ira Gershwin and P. G. Wodehouse, co-composed with Sigmund Romberg)
1928 - Treasure Girl (lyrics by Ira Gershwin)
1929 - Show Girl (lyrics by Ira Gershwin and Gus Kahn)
1930 - Girl Crazy (lyrics by Ira Gershwin)
1931 - Of Thee I Sing (lyrics by Ira Gershwin)
Awarded the Pulitzer Prize for Drama for 1932 and was the first musical to win that award, although only Ira Gershwin and the bookwriters were awarded the Prize and not George Gershwin
Revived in 1933 and 1952
1933 - Pardon My English (lyrics by Ira Gershwin)
1933 - Let 'Em Eat Cake (lyrics by Ira Gershwin), sequel to Of Thee I Sing
1935 - Porgy and Bess (lyrics by Ira Gershwin and DuBose Heyward)
Revived on Broadway in 1942, 1943, 1953, 1976 (Houston Grand Opera winner of the Tony Award for Most Innovative Revival of a Musical), and 1983
Оригинальные песни Гершвина для шоу других композиторов
1916 - The Passing Show of 1916 - "The Making of a Girl" (co-composed with Sigmund Romberg, lyrics by Harold Atteridge); "My Runaway Girl" (lyrics by Murray Roth)
1918 - Hitchy-Koo of 1918 - "You-oo Just You" (lyrics by Irving Caesar)
1918 - Ladies First - "The Real American Folk Song (is a Rag)" (lyrics by Ira Gershwin); "Some Wonderful Sort of Someone" (lyrics by Schuyler Greene)
1918 - Half-Past Eight - "There's Magic in the Air" (lyrics by Ira Gershwin); "The Ten Commandments of Love", "Cupid" and "Hong Kong" (lyrics by Edward B. Perkins)
1919 - Good Morning, Judge - "I Was So Young (You Were So Beautiful)" (lyrics by Irving Caesar and Alfred Bryan); "There’s More to the Kiss than the X-X-X" (lyrics by Irving Caesar)
1919 - The Lady in Red - "Some Wonderful Sort of Someone" (lyrics by Schyler Greene); "Something about Love" (lyrics by Lou Paley)
1919 - Capitol Revue - "Come to the Moon" (lyrics by Lou Paley and Ned Wayburn); "Swanee" (lyrics by Irving Caesar)
1920 - Dere Mabel - "We’re Pals" (lyrics by Irving Caesar), first performed in Baltimore; "Back Home" and "I Don't Know Why (When I Dance with You)" (lyrics by Irving Caesar)
1920 - Ed Wynn's Carnival - "Oo, How I Love You To Be Loved by You" (lyrics by Lou Paley)
1920 - The Sweetheart Shop - "Waiting for the Sun to Come Out" (lyrics by Ira Gershwin)
1920 - Sinbad - "Swanee" (lyrics by Irving Caesar). As performed by Al Jolson
1920 - Broadway Brevities of 1920 - "Lu Lu" and "Snowflakes" (lyrics by Arthur Jackson); "Spanish Love" (lyrics by Irving Caesar)
1920 - Piccadilly to Broadway (songs unpublished)
1921 - Blue Eyes (songs unpublished)
1921 - Selwyn's Snapshots of 1921 - "On the Brim of Her Old-Fashioned Bonnet", "The Baby Blues" and "Futuristic Melody" (lyrics by E. Ray Goetz, songs unpublished)
1921 - The Perfect Fool - "My Log-Cabin Home" (lyrics by Irving Caesar and Buddy De Sylva); "No One Else but that Girl of Mine" (lyrics by Irving Caesar)
1922 - The French Doll - "Do It Again" (lyrics by Buddy De Sylva)
1922 - For Goodness Sake - "Someone" and "Tra-la-la" (lyrics by Ira Gershwin)
1922 - Spice of 1922 - "The Yankee Doodle Blues" (lyrics by Irving Caesar and Buddy De Sylva)
1922 - The Dancing Girl - "That American Boy of Mine" (lyrics by Irving Caesar)
1923 - Little Miss Bluebeard - "I Won’t Say I Will, But I Won’t Say I Won’t" (lyrics by Ira Gershwin and Buddy De Sylva)
1923 - Nifties of 1923 - "At Half-Past Seven" (lyrics by Buddy De Sylva); "Nashville Nightingale" (lyrics by Irving Caesar)
1926 - Americana - "That Lost Barber Shop Chord" (lyrics by Ira Gershwin)
1930 - Nine-Fifteen Revue - "Toddlin' Along" (lyrics by Ira Gershwin)
1936 - The Show is On - "By Strauss" (lyrics by Ira Gershwin). Revived in 1937
Посмертные интерполяции песен Гершвина
1953 - At Home With Ethel Waters - "Oh, Lady be Good!"
1956 - Mr. Wonderful, starring Sammy Davis Jr.
1967 - "I Got Rhythm" a hit single for pop vocal group The Happenings
1983 - My One And Only - an adaptation of the music from Funny Face
1986 - Uptown...It's Hot! - "Oh, Lady be Good!"
1992 - Crazy for You - musical adapting George and Ira Gershwin Tin Pan Alley and Broadway songs
Awarded the Tony Award for Best Musical
1999 - The Gershwins' Fascinating Rhythm - revue with songs by George and Ira Gershwin
2001 - George Gershwin Alone - one-man play by Hershey Felder, who portrayed Gershwin, incorporating "Swanee" from Sinbad (lyrics by Irving Caesar), "Embraceable You" from Girl Crazy (lyrics by Ira Gershwin), "Someone to Watch Over Me" from Oh, Kay! (lyrics by Ira Gershwin), "Bess, You is My Woman Now" from Porgy and Bess (lyrics by DuBose Heyward and Ira Gershwin), An American in Paris and Rhapsody in Blue.
2002 - Elaine Stritch at Liberty - But Not For Me
2002 - Back From Broadway - one-time concert featuring songs by George Gershwin
2010 - Brian Wilson Reimagines Gershwin - two incomplete pieces by Gershwin finished by Brian Wilson and 12 other reimagined Gershwin classics
Разные песни
1916 - When You Want ’Em, You Can’t Get ’Em (When You’ve Got ’Em, You Don’t Want ’Em) (lyrics by Murray Roth)
1917 - Beautiful Bird (lyrics by Ira Gershwin and Lou Paley)
1917 - When There's a Chance To Dance (lyrics by Ira Gershwin)
1918 - Gush-Gush-Gushing (lyrics by Ira Gershwin)
1918 - When the Armies Disband (lyrics by Irving Caesar)
1918 - Good Little Tune (lyrics by Irving Caesar)
1919 - The Love of a Wife (lyrics by Arthur Jackson and B. G. DeSylva)
1919 - O Land of Mine, America (lyrics by Michael E. Rourke). A national anthem submission for a New York American competition offering five thousand dollars to the winner. Gershwin received the lowest prize of fifty dollars.
1920 - Yan-Kee (lyrics by Irving Caesar)
1921 - Phoebe (lyrics by Ira Gershwin and Lou Paley)
1921 - Something Peculiar (lyrics by Ira Gershwin and Lou Paley)
1921 - Dixie Rose (lyrics by Irving Caesar and B. G. DeSylva)
1921 - In the Heart of a Geisha (lyrics by Fred Fisher)
1921 - Swanee Rose (lyrics by Irving Caesar and B. G. DeSylva)
1921 - Tomale (I’m Hot for You) (lyrics by B. G. DeSylva)
c.1921 - Molly-on-the-Shore (lyrics by Ira Gershwin)
c.1921 - Mischa, Yascha, Toscha, Sascha (lyrics by Ira Gershwin)
This is Gershwin's only finished work based on a Jewish theme, and the title is a reference to the first names of four Jewish-Russian violinists, Mischa Elman, Jascha Heifetz, Toscha Seidel and Sascha Jacobsen.
1922 - The Flapper (co-composed with William Daly, lyrics by B. G. DeSylva)
1925 - Harlem River Chanty and It’s a great little world! (lyrics by Ira Gershwin, originally composed for Tip-Toes on Broadway but not used)
1925 - Murderous Monty (and Light-Fingered Jane) (lyrics by Desmond Carter, composed for London production of Tell Me More.)
1926 - I’d rather charleston (lyrics by Desmond Carter, composed for London production of Lady Be Good.)
1928 - Beautiful gypsy and Rosalie (originally composed for Rosalie on Broadway, but not used)
1929 - Feeling Sentimental (originally composed for Show Girl on Broadway, but not used)
1929 - In the Mandarin’s Orchid Garden
1932 - You’ve got what gets me (composed for the first film version of Girl Crazy.
1933 - Till Then
1936 - King of Swing (lyrics by Al Stillman)
1936 - Strike Up the Band for U.C.L.A (to the same music as the song "Strike Up the Band")
1937 - Hi-Ho! (lyrics by Ira Gershwin, originally composed for Shall We Dance, but not used)
1938 - Just Another Rhumba (lyrics by Ira Gershwin, originally composed for The Goldwyn Follies, but not used)
1938 - Dawn of a New Day
Музыкальные фильмы
1923 - The Sunshine Trail - theme song of same title (lyrics by Ira Gershwin), as well as accompaniment music for silent film
1931 - Delicious (lyrics by Ira Gershwin)
1937 - Shall We Dance (lyrics by Ira Gershwin)
1937 - A Damsel in Distress (lyrics by Ira Gershwin)
1938 - Goldwyn Follies (lyrics by Ira Gershwin)
Gershwin died during the filming. Vernon Duke completed and adapted Gerhwin's songs, and composed some additional ones.
1947 - The Shocking Miss Pilgrim (Kay Swift adapted a number of unpublished Gershwin melodies and Ira Gershwin wrote the lyrics.)
1951 - An American In Paris - theme song of the same title
1964 - Kiss Me, Stupid (adaptations of unpublished Gershwin songs with lyrics by Ira Gershwin.)
Комментировать с помощью:
Стэнли Джордан (Stanley Jordan)- американский джазовый и ф…
Каунт Бейси (Count Basie) - американский джазовый пианист,…
Джо Венути (Joe Venuti) справедливо считают первым великим…
Натаниэль Адамс Коулс известный как Нэт Кинг Коул (Nathani…
Луи Армстронг (Louis Armstrong), по прозвищу Сатчмо (Satch…
Чарли Паркер (Charlie Parker),также известный как Птичий д…
Джон Колтрейн – один из самых больших реформаторов джаза, …
Нет событий |
Севастопольский джазовый портал.
Джаз для Вас.
По вопросам размещения рекламы обращаться к администрации портала.
Комментарии
wanted about this subject and didn't know who to ask.
RSS лента комментариев этой записи